kampányhírek

szep18

Szakértőnk segít: Nordic Walking

Monspart Sarolta (tájfutás mesteredző) segítségével ismerkedjünk meg a nordic walkinggal, azzal az „életmódsporttal”, amely a természetben vagy a város egy természet közeli szegletében is űzhető, és majd mindenki által elsajátítható. A nordic walking – akárcsak a sport – mindenkié!

Hogy hol van oktatás kezdőknek? A Magyar Szabadidősport Szövetség honlapján
(www.nowa.hu) a partnerek, majd az instruktorok címszóra klikkelve országos programokat találhatunk, de az interneten és a sajtóban is fellelhetünk lakóhelyünk közelében működő csoportot. Minimum 4-6-10, de van, akinek ennél több (szakedző vezette) edzésre van szüksége ahhoz, hogy a helyes technikát és az alap tudnivalókat elsajátítsa.

Nordic Walking = sportos gyaloglás, bottal

Köztudott, hogy a gyaloglás a legegyszerűbb helyváltoztató mozgás, valamint a legolcsóbb közlekedési eszköz. A rendszeres testedzés legkönnyebb testmozgása. Ez a sportmozgás harmonikus és diagonális kar-láb együttmozgás, egy egyszerű haladási forma. Kis ritmusérzékkel gyorsabb és könnyebb a testmozgás helyes elsajátítása.

Néhány hasznos tudnivaló a nordic walkingról:

a. Ajánlható mindenkinek kortól függetlenül, még olyannak is, aki hosszú évek óta nem
sportol. Sőt, még annak is, aki még testnevelésből is felmentett volt, de nem szív- és
keringési betegség miatt.

b. A nordic walking könnyen elsajátítható életmódsport, amely az egyre növekvő napi és
munkahelyi követelmények mellett is viszonylag kevés idő, pénz és energiaráfordítással
hatékonyan végezhető testmozgásforma.

A természetben változatos terepviszonyok mellett, de akár a munkahelyhez, lakóhelyhez közeli parkban is gyakorolható. Ugyanazon távon, ugyanazzal a sebességgel több kalóriát éget el, mint a gyaloglás, és kevésbé terheli az ízületeket, mint a futás.

Erősíti a hátizmokat, csökkenti a feszültséget a nyak- és vállizmokban. Ritmusos, ciklikus testmozgás, amely szabadtéren, friss levegőn, zöld környezetben, csoportosan, családdal, barátokkal végezhető minden korosztályban.

c. Mindenki számára nyugodt szívvel ajánlható mozgásforma, de kiemelten azoknak:
- akik naponta hat óránál többet ülnek munkahelyen, autóban, azaz ülőmunkát végeznek,
- akik szeretnének okvetlen javítani kondíciójukon, edzettségükön,
- akik túlsúlyosak,
- akiknek fáj a hátuk, a válluk, a csípőjük vagy a derekuk a statikus munkaterheléstől,
- akik azt hiszik, hogy már idősek a sportoláshoz,
- akik szeretik a társaságot, és nem szívesen sportolnak egyedül,
- akik – őszintén bevallva és közismerten – lusták. A társaság és botok nehezítik a leállást.

d. A nordic walking tehát mindazok számára ajánlható, akik kevés anyagi ráfordítással
gyakorlatilag veszélytelen, ugyanakkor hatékony és egészséges testmozgással szeretnének barátságot kötni. A rendszeres, szakszerű és intenzív nordic walking-edzéssel fontos pozitív élettani hatások érhetők el, többek között:

- nő az energiafelhasználás (kalória), csökken a zsírtömeg és a súlyfelesleg,
- az izmok majd 90%-át megmozgatja,
- jó hatással van a szív- és keringési rendszerre,
- növeli a vörösvértestek számát, javítva az oxigénellátást,
- növeli a tüdő vitálkapacitását,
- kiváló stresszoldó, segíti a teljes ellazulást,
- növeli a test és lélek, mindkettő alkotó- és alkalmazkodó-képességét,
- segíthet a hátfájásos problémákban (jó korrekciós tevékenység),
- megszüntetheti a nyak és a váll merevségét,
- elősegíti a jobb emésztést,
- növeli az állóképességet,
- erősíti az immunrendszert,
- a rendszeres NW-edzés csökkenti az anyagcsere-folyamatok idősödéssel járó
lelassulását,
- a kismamák egyik megfelelő testedzés lehetősége várandósság idején, és a szülés utáni regenerációs időszakban is.

„Hallottam már többször azt a feltételezést, hogy ez a sport a kicsit túlsúlyos, a kicsit idősödő és a kicsit lusta emberek sportja. Ehhez képest az én tapasztalatom az, hogy annyi csinos, jó alakú, fiatal leányt és fiút is láttam már sietősen haladni bottal, kézzel és lábbal, hogy az előző állítás nem is igaz!”

Jó sportolást!